
Bobby får sig ett bad och en tvätt.

Bobby får sig ett bad och en tvätt.
Trädgården som hör till Hagalund är välskött och har lagom mycket rabatter och buskar tycker jag. Framför huset är det plan mark och en liten slänt ner mot en större gräsmatta, och bakom huset är det en slänt uppåt, där det finns små terrasser med blomrabatter.
Det finns bland annat flera prydliga smårabatter utspridda runt huset, inte större än att man kan pyssla med dem utan att det känns oöverstigligt. Har sett både rosor och andra perenna blommor i rabatterna. Det finns även 2 fruktträd, ett litet potatisland, bärbuskar (bl.a. röda vinbär såg jag), rabarber, och en ledig jordplätt för t.ex. jordgubbar nästa år. Längs gången till huset står det några rhododendron (ska bli intressant att se vilken färg deras blommor får till våren), och en vitblommande buske.
Våra planer för trädgården nästa år är att fixa ett jordgubbsland, ett hallonsnår, ett kryddland, och något mer fruktträd, antingen plommon eller körsbär.
När det gäller blommor så vill jag göra en ny aklejarabatt. Har samlat fröer från rabatten i Kullavik, så jag ska hitta en bra plats så snart vi flyttat in, så jag kan så lite fröer redan i höst. Tänkte testa både utesådd på hösten och innesådd till våren, så får vi se hur det går. Men jag kommer även köpa färdiga plantor, för aklejorna blommar ju inte första året utan från andra året och framåt, så det kommer se lite tomt ut i rabatten första året annars.
Ja, huset kallas alltså Hagalund, men adressen är en annan.
Läget är helt underbart i Östad/Sjövik i norra delen av Lerums kommun, inga grannar som stör och underbar utsikt över nejden.
Huset är 1½ plan med källare, boyta 117 m² och biyta på 45 m². På den 1800 m² stora tomten finns verkstad, förråd, garage, carport, vedbod, jordkällare och litet uthus.
Den 1/9 får vi alla nycklar och tillträde till huset, och det första som ska göras är att måla om och tapetsera två rum och hallen. Men vi kommer flytta lådor och småprylar under tiden, och vi har gott om tid med flytten då lägenheten har 3 mån uppsägningstid.
Kommer bli så skönt att slippa ha sina saker utspridda över halva stan i olika förråd!

Ostindiefararen Götheborg vid Stenpiren

Tunnel under E6 vid Kållered stod under vatten igår.
Välkommen till min nya blogg, som kommer handla om vårt nya liv som Husägare, och det blir en blandad mix av textinlägg och foton.
Vi blivande husägare är tre personer, varav en av oss (jag) har varit husägare förut, men för de andra två är det helt nytt (mer om dem kommer längre fram).
Vem jag är vet ni nog redan… 🙂
Vi har tittat på hus till och från sedan i våras, och har varit med på några budgivningar, men inte nått ända fram hittills, förrän nu. Områden vi har letat i är bl.a. Lerum, Mark, Härryda, Landvetter, Kungsbacka, Alingsås, Bollebygd m.fl.
Men nu har vi äntligen köpt ”vårt” hus, som ligger i Lerums kommun, nära sjön Mjörn med sina fina fiskevatten.
Mer information kommer i nästa inlägg, nu är det alldeles för sent för mig egentligen…

Mina pelargoner på lägenhetens uteplats.